Siła rekomendacji w decyzjach klientów
Jeśli zmiana, to na lepsze. Ale jak podjąć właściwą decyzję? Odpowiedzi nie trzeba daleko szukać. Rekomendacje. Hasło-klucz otwierające nasze serca, portfele, pomagające pożegnać się z dotychczasowym operatorem komórkowym czy bankiem i zostać klientem gdzie indziej.
Codziennie dociera do nas ok. 100 tysięcy słów. Oznacza to, że musimy przetworzyć 34 gigabajty danych. Często nie znamy źródeł informacji, nadawców. Co więcej, nie mamy czasu ich szukać. Zawierzamy intuicji, doświadczeniu, wiedzy przyjmując jedne za pewne, inne za prawdopodobne. Wciąż jednak z lekką dozą niepewności podejmujemy te ważniejsze decyzje, wpływające na nasze życie, a na pewno na domowy budżet. Analizujemy, porównujemy za i przeciw, koszt każdej wypłaty gotówki z bankomatu versus brak opłaty za prowadzenie konta w innym banku. Kusi nas premia, którą można dostać za przeniesienie rachunku, w banku Credit Agricole to nawet 200 zł. I często na koniec dnia nie wiemy, co dalej robić. A jeśli się okaże, że nasz nowy bank lubi zaskakiwać, np. opłatą za przelew przez internet, który co do zasady zawsze wydaje się bezkosztowym sposobem na zarządzenie swoimi ciężko zarobionymi pieniędzmi?
Odpowiedzią na te i inne rozterki każdego konsumenta są po prostu rekomendacje. Pewnie nie zdajemy sobie sprawy, ile razy zapytaliśmy znajomego o opinię na temat produktu czy usługi. Podobnie trudno będzie nam sobie przypomnieć, ile razy nam zdarzyło się pochwalić swój sklep osiedlowy, sieć komórkową czy właśnie bank. Agencje badawcze idą na ratunek i regularnie sprawdzają skłonność do polecania usług banku przez jego klientów. W takim zestawieniu przygotowanym przez TNS Polska (Zoom Finance 3Q, 2016) Credit Agricole jest liderem i z wynikiem 33 proc. wyprzedza ING Bank Śląski, BPS oraz bank Millenium. Bank od początku 2016 r. wypada też najlepiej w badaniu rekomendacji klientów w badaniu "Klienci banków w Polsce", przygotowywanym przez inną, niezależną firmę - Millward Brown.
Bank ostatnio wystartował z kampanią reklamową. Można ją zobaczyć w telewizji, internecie, na jego placówkach. Przygotowane materiały z dumą obwieszczają, że "Polacy wybierają Credit Agricole". To prawda. W 2016 r., 60 proc. Polaków, którzy przenieśli konto przez system Krajowej Izby Rozliczeniowej, otworzyło je właśnie w tym banku. To musi o czymś świadczyć.