CAła wiedza o bankowości dla najmłodszych
Już ponad 3 tysiące dzieci uczestniczy w kampanii edukacyjnej "Bank z klasą". W programie przygotowanym na trzy lata edukacji wczesnoszkolnej, uczniowie odkrywają tajemnice świata finansów razem z pracownikami banku Credit Agricole. Przed nimi, po wakacyjnym odpoczynku, kolejne ciekawe wyzwania.
"Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości" to kampania społeczna przygotowana przez Credit Agricole Bank Polska. Wspiera ona szkoły podstawowe w edukacji najmłodszych uczniów z wiedzy finansowej, bankowości i przedsiębiorczości. Projekt rozpoczął się w 2011 roku. Od tego czasu naukę kontynuuje w nim ponad 3 000 uczniów z około 60 szkół podstawowych z polskich miast i wsi. W prowadzenie zajęć z dziećmi zaangażowanych jest prawie 100 pracowników banku - wolontariuszy.
- Dzieci zaczynając naukę w szkole podstawowej są ciekawe świata i często mają już pierwsze doświadczenia z wydawaniem i oszczędzaniem pieniędzy (otrzymują od rodziców pierwsze kieszonkowe). Jest to zatem bardzo dobry czas, aby mądrze wprowadzać je w świat finansów - mówi dr Agnieszka Chłoń - Domińczak z Instytutu Badań Edukacyjnych*. - Ta wiedza i umiejętności na pewno zaprocentują w dorosłym życiu. A w szkole takie zajęcia pomogą w rozbudzeniu zainteresowania matematyką. Wiem to nie tylko z badań nad edukacją, którymi się zajmuję się zawodowo, ale także z obserwacji trójki moich dzieci - dodaje.
Uczniowie, którzy uczestniczą w kampanii, zdobywają nowe umiejętności w prosty i łatwy sposób - poprzez zabawę i doświadczanie. Program nauczania składa się z trzech modułów edukacyjnych, podzielonych na klasy I, II, III: "W świecie pieniądza", "Poznajemy świat finansów" i "W świecie ekonomii". Dzieci uczą się między innymi oszczędzania, gospodarowania własnym majątkiem, a także szacunku do pieniędzy. Poznają podstawowe zagadnienia związane z bankowością (np. konto bankowe, karta do konta, kredyt, bankowość elektroniczna). Zajęciom towarzyszą też materiały dydaktyczne - słowniczki pojęć, karty pracy, słodkie CArmelki (odsetki zachęcające do oszczędzania), dyplomy na koniec I i II klasy oraz książki nawiązujące do tematyki finansowej.
- W dzisiejszych czasach orientacja w dziedzinie finansów to ważna i potrzebna umiejętność. Dlatego jako instytucja finansowa zdecydowaliśmy się propagować i wspierać rozwój edukacji bankowej i ekonomicznej. Wierzymy, że kształtowanie nawyku rozsądnego gospodarowania pieniędzmi już od najmłodszych lat ułatwi dzieciom start w dorosłe życie - mówi Izabela Mościcka, dyrektor Departamentu Public Relations banku Credit Agricole.
Trafność i wartość kampanii "Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości" potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym wśród wychowawców klas zaangażowanych w program. Aż 92% ankietowanych nauczycieli potwierdziło, że szkoła korzysta na realizacji kampanii, a 98% poleciłoby udział w niej innym placówkom. Respondenci bardzo dobrze podsumowali również efekty zajęć - średnia ocena w pytaniu o stopień opanowania przez dzieci wiedzy wyniosła 5.0 (w skali 1-6, gdzie 6 jest maksymalną oceną).
Bank Credit Agricole w swoich działaniach podejmuje wiele inicjatyw społecznie odpowiedzialnego biznesu - kampania "Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości" jest jednym z nich. Program już dwukrotnie został wyróżniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w raporcie "Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki". W tym roku zdobył również pierwszą nagrodę w konkursie Liderów Świata Bankowości, w kategorii CSR (z ang. Corporate Social Responsibility).